Searching...
sobota 3. ledna 2015

Novoroční předsevzetí - lépe využívat své peníze


Jste spokojeni se způsobem, jakým zacházíte se svými penězi? Nebo se vám běžně stává, že taktak vyjdete do další výplaty a každá neočekávaná platba navíc znamená vysokou zátěž? Případně máte dluhy na kreditkách, kontokorentu a leckde jinde?

Pokud patříte k té druhé kategorii, mám pro vás dobrou zprávu. Vaše situace se dá řešit. Prvním krokem k tomu je nastavení jednoduchého rozpočtu.

Proto si dnes v klidu sedněte a podívejte se na své příjmy a výdaje. K ruce si vezměte papír a tužku, nebo třeba excelovou tabulku.

Nejprve si napište, jaké jsou vaše příjmy. Jaká výplata vám chodí každý měsíc? Dostáváte nějaké pravidelné prémie (čtvtletní, pololetní)? Máte jiné, pravidelné či nepravidelné, příjmy?

Sepište si všechna tato čísla, ať víte, s jakým obnosem každý měsíc hospodaříte.

Pak pokračujte s výdaji. Nejprve sepište ty pevné, které platíte každý měsíc - nájem či hypotéku, energie, splátky za auto či jiné půjčky, pravidelné platby životního a penzijního pojištění, platby za telefon, internet, poplatky na bankovním účtu...cokoliv, k čemu znáte pevnou částku.

Potom se pokuste sepsat všechny pravidelné platby, které neplatíte měsíčně. Může k nim patřit povinné ručení, platba městu za odpady či psa, platba domény na internetu, daň z nemovitosti a další. Přepočtěte je na roční platbu a celkovou částku vydělte deseti. Výsledek  připište k pravidelným měsíčním výdajům.

Proč deseti? Částka popsaná v minulém odstavci slouží ke "spoření" na pokrytí pravidelných nákladů. Logickým řešením by bylo dělit celkovou částku dvanácti - podle počtu měsíců v roce. Pokud však budete na pravidelné výdaje spořit desetinu nákladů měsíčně, platba za poslední dva měsíce v roce se stává rezervou pro případ neočekávaného navýšení plateb.

Nyní odečtěte celkovou částku dosud zjištěných výdajů z celkového součtu příjmů. Toto je částka, se kterou disponujete každý měsíc a je určena na běžné výdaje.

Nyní se pokuste tuto částku rozdělit na jednotlivé "hromádky", podle toho, co každý měsíc nakupujete. Kolik asi měsíčně utratíte za potraviny, benzín, dojíždění, drogérii, oblečení, děti (kroužky, stravování v jídelně...) a za věci, které si kupujete pro radost? Jednotlivé "hromádky" přizpůsobte vlastním potřebám, nemusíte se držet těch, které navrhuji.

Celková částka rozdělená na "hromádkách" by měla být stejná nebo nižší, než ta, která vám zbývá po odečtení fixních výdajů od celkových příjmů. Pokud je nižší, gratuluji - jste na dobré cestě k tomu, aby se vám podařilo "bezbolestně" odložit nějaké peníze každý měsíc stranou, ať už na spoření, nebo třeba na dovolenou.

Pokud je celková částka vyšší, zamyslete se nad tím, ze které hromádky můžete ubrat, abyste skončili na nule.

Podařilo se? Gratuluji, máte v ruce svůj první rozpočet!

Pokud o svých výdajích nemáte opravdu dobrý přehled, počítejte s tím, že jej bude třeba ještě párkrát upravit. Pro začátek se pokuste sledovat své skutečné výdaje a zapisovat si je (opět stačí rámcově - kolik za potraviny, kolik za obečení), nebo schraňovat účtenky.

Na konci měsíce i k nim v klidu sedněte a rozpočet upravte podle reálných čísel. Na konci měsíce se k tématu rozpočtu vrátíme, a povíme si, co s ním dál.




0 komentářů:

Okomentovat